پروفسور جواد هئيت

یکشنبه 1 دی 1392

+0 لايك
بخوانيد و به دانشمندان آذربايجان كه به تورك بودن خود افتخار ميكنند، افتخار كنيد

دكتر جواد هيئت ، فرزند علي هيئت ، مجتهد و رئيس سابق ديوان كشور، در سال ۱۳۰۴ در تبريز به دنيا آمد و تحصيلات ابتدايي و متوسطه و دوسال اول رشته پزشكي را در ايران گذرانده و به استانبول رفت و پس از اخذ دكتراي پزشكي ، دوره تخصصي جراحي را در استانبول و پاريس به پايان رساند و در سال ۱۳۳۱ به ايران بازگشت . در مدت ۴۸ سال طبابت و جراحي در تهران ، به تدريس و تأليف كتاب ها و مقالات جراحي پرداخت و در فاصله سال هاي ۵۵ ـ ۱۳۴۳ ، مجله دانش پزشكي را منتشر نمود . ( در اين مجله بيش از پنجاه مقاله علمي به قلم او چاپ شده است ) . در كنار جراحي عمومي ، جراحي قلب را آغاز كرد و در سال ۱۳۴۱ براي اولين بار در ايران موفق به انجام جراحي قلب باز شد . در سال ۱۳۴۷ اولين عمل پيوند كليه را در تهران و اولين پيوند قلب سگ ها را در ايران با موفقيت انجام داد . ( دكتر ابتدا روي سگ ها كه تا آن زمان در كشور ما بي سابقه بود ماشين قلب و ريه مصنوعي را به كار گرفت و بعد از عمل جراحي روي ۲۵ سگ در بيمارستان شهرباني ماشين فوق الذكر را در جراحي قلب انسان با موفقيت به كار برد . ) از سال ۱۳۴۲ به نمايندگي ايران در « انجمن بين المللي جراحي » و از سال ۱۳۶۲ به عضويت « آكادمي جراحي پاريس » انتخاب شد . تاكنون بيش از ۲۵ مقاله و سخنراني از او در كنگره هاي بين المللي جراحي به زبان هاي فرانسه ، انگليسي در مجلات معتبر پزشكي خارجي چاپ شده است .
دكتر هئيت به موازات مطالعات و تأليفات پزشكي در توركولوژي و فلسفه و اسلام شناسي نيز صاحب مطالعه و اهل نظر است و بعد از انقلاب اسلامي با همكاري چند نفر از دوستان صاحب قلم خود ، مجله وارليق را به زبان هاي تركي و فارسي منتشر نموده و در زمينه توركولوژي شخصأ بيش از صد مقاله در اين مجله نوشته است .

علاوه بر اثر حاضر ( سيري در تاريخ زبان و لهجه هاي تركي ) و آنچه ياد شد ، تأليفات او از اين قرار است :

* ترومبوز و قلبيت و درمان آن ( ۱۳۳۵ )
* نگاهي به تاريخ ادبيات آذربايجان ( دوجلد )
* مقايسه اللغتين ( مقايسه فارسي و تركي ۱۳۶۲ )
* زبان وادبيات تركي آذربايجان در قرن بيستم ( گزارش به تركي استانبولي در چهارمين كنگره بين المللي توركولوژي ـ استانبول ۱۳۶۴ )
* نگاهي به تاريخ و فرهنگ تركان ( ۱۳۶۵ )
* آذربايجان شفاهي خلق ادبياتي ( ۱۳۶۷ )
* ادبيات شناسـليق ( ۱۳۷۴ )
*خلاصه تاريخ فلسفه غرب ( آماده چاپ )

از هفت جلد كتاب درباره توركولوژي پنج جلد آن در باكو و يك جلد ( نگاهي به تارخ و فرهنگ تركان ) در آنكارا ازطرف وزارت فرهنگ به تركي استانبولي به چاپ رسيده است . علاوه بر اين دكتر هئيت ، مقالات علمي از تحقيقات خود را درباره توركولوژي ، تركي سنقر، تركي خلج و تركي خراساني تهيه و در كنگره هاي جهاني توركولوژي ارائه نموده و به عضويت فرهنگستان زبان تركيه انتخاب شده است .

دكتر هئيت از طرف دانشگاههاي استانبول ، باكو و نخجوان عناوين دكتراي افتخاري و پروفسـوري دريافت نموده و سالهاست به عنوان يكي از مراجع ترك شناسي در جهان شناخته شده است . دكتر هئيت هنوز هم به فعاليت جراحي و فرهنگي ادامه مي دهد . ايشان متأهل و داراي پنج دختر مي باشند كه دو دخترش پزشك شده اند .



بؤلوم : Ünlülərimiz یازار : اورمولو ائلداش 2 باخیش


 

بلاگا گؤره


    نه يازيق لار كي محترم فيلتر ائتمه دايره سينين باشچي لاري و جمهوري اسلامي نين سايبري قوه لري، مني بير اؤزل (مخصوص) شكلينده گؤزآلتينا آلميش لار. بو ئوزدن من ده دوشوندوم كه بير مدت مستعار آديندان استفاده ائلييب و دوسيالي كئچميشيميزدن ياناشي، بير سيرا گنل (عمومي) قونولارلا باشيمي قاتيم. بو بلوقدا دا اؤن هدفيميز:شونيزم لرين ائتيم باسقيسي آلتيندا، يوخودا اولان خالقيميزين، اويانيشي دير. توركلوغوموز له آذربايجانليغيميزا، غرورلا سايقي دويمالييق.
    تشكورلر - ف.قنبري


سایغاج